Sure sec
NAHL-106 Tefsiri

NAHL Suresi 106. Ayet-i Kerime Tefsiri

NAHL-106 Kuran Meali ve Açıklamalı Tefsiri: Bu âyetin bir kısmı, Mekke'de işkenceye uğrayan müslümanlar hakkındadır. Ammar (R.A) ve ailesinin müslüman olması üzerine Kureyşliler, annesi Sümeyye ve babası Yasir'e işkence ederek îmânlarından ...
share on facebook  tweet  share on google  print  

NAHL Suresi Âyet - 106 Tefsiri

 

مَن كَفَرَ بِاللّهِ مِن بَعْدِ إيمَانِهِ إِلاَّ مَنْ أُكْرِهَ وَقَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالإِيمَانِ وَلَكِن مَّن شَرَحَ بِالْكُفْرِ صَدْرًا فَعَلَيْهِمْ غَضَبٌ مِّنَ اللّهِ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ

Men kefere billâhi min ba’di îmânihî illâ men ukrihe ve kalbuhu mutmainnun bil îmâni ve lâkin men şeraha bil kufri sadran fe aleyhim gadabun minallâh(minallâhi), ve lehum azâbun azîm(azîmun).

Kalbi îmânla mutmain olmuş olduğu halde zorlanan kimse hariç, fakat kim îmânından (hidayete erdikten) sonra Allah’ı inkâr ederse ve kim küfre göğüs açarsa (irşad makamından şüphe edip fıska düşerse, kişinin küfrü talebi sebebiyle, Allahû Tealâ, onun göğsünü küfre açar, şerheder), artık Allah’tan bir gazap onların üzerinedir ve onlar için azîm azap vardır.

1.men kefere: kim inkâr ederse
2.billâhi (bi allâhi): Allah'ı
3.min ba'di: ...'den sonra
4.îmâni-hî: kendi îmânı, onun îmânı
5.illâ: hariç
6.men ukrihe: kim zorlanırsa, mecbur edilirse
7.ve kalbu-hu: ve onun kalbi
8.mutmainnun: tatmin olmuş
9.bi el îmâni: îmân ile
10.ve lâkin: fakat, ama, ve de
11.men şeraha: kim açarsa, şerhederse
12.bi el kufri: küfre
13.sadran: göğüs
14.fe aleyhim: o zaman, artık onlara, onların üzerine
15.gadabun: bir gazap
16.minallâhi: Allah'tan
17.ve lehum: ve onların vardır, onlar için vardır
18.azâbun azîmun: büyük azap
AÇIKLAMA

Bismillâhirrahmânirrahîm
Bu âyetin bir kısmı, Mekke'de işkenceye uğrayan müslümanlar hakkındadır. Ammar (R.A) ve ailesinin müslüman olması üzerine Kureyşliler, annesi Sümeyye ve babası Yasir'e işkence ederek îmânlarından dönmelerini istediler. Sümeyye'yi, herbir ayağını bir deveye bağlayıp iki deveyi aksi yönde sürerek parçalattılar. Yasir (R.A) çeşitli işkencelerle öldürüldü. Yasir ve Sümeyye, İslâm'ın ilk kadın ve ilk erkek şehitleri oldular. Annesinin ve babasının ölümüne şahit olan ve kendisi de çok ağır işkencelere maruz kalan Ammar, dîninden döndüğünü söyleyerek canlarını onların elinden kurtardı. Bu olayı Peygamber Efendimiz (S.A.V)'e, “Ammar dînden çıkmış.” diye anlattıklarında Peygamber Efendimiz (S.A.V) onlara şöyle buyurdu: “Hayır. Ammar, dîninden çıkmadı. Îmân tepeden tırnağa onun etine, kanına karışmıştır, îmân doludur. O ancak ruhsat kullanmıştır.” Allahû Tealâ Peygamber Efendimiz (S.A.V)'in bu sözlerini ispat sadedinde bu âyeti indirmiştir. Âyet, “Kalbi îmânla tatmin bulmuş olduğu halde baskı altında zorlanan hariç.” diyor. “O kişi, Ammar, bu âyetin muhtevasından hariç.” diyor.

Âyet-i kerimenin diğer kısmında ise hidayete erdikten sonra sadece resûlden değil, Allah'ı inkâr eden, Allah'tan şüpheye düşen kimseden bahsedilmektedir. O kişinin Allah'a ulaşmayı diledikten sonra hidayete erene kadar Allah'ı inkâr etmesi mümkün değildir. Çünkü Allahû Tealâ şeytanı kesinlikle devreye sokmayacak, devrede sadece Allah ve o kişi olacaktır. Allahû Tealâ sözünü tutar. Kim Allah'a ulaşmayı dilerse, Allahû Tealâ mutlaka onu (kişi hayattayken) Kendisine ulaştıracaktır.

Allah'ın göğsünü şerhettiği ve göğsünden kalbine yol açtığı kişinin kalbine îmân yazılır. Nefsinin kalbinin %51'i faziletle dolar, %49 karanlıklar kalır. Kişi ruhunu Allah'a ulaştırarak hidayete erer. O noktada Allah koruyucu zırhını kaldırır. Kişi Allah'ın Zat'ına ulaşmıştır. Ancak bundan sonra kişinin îmânından döndüğü (Allah'a inancını kaybettiği) Allah'tan şüpheye düştüğü görülebilir.

Fıska düşmenin üç temel şartı; irşad makamından, Allah'tan ve Allah'ın âyetlerinden şüphe etmektir. İşareti ise sebep ne olursa olsun günlük zikrin giderek azalmasıdır. Bu şüphe veya işaretten herhangi birisi kişi hidayete erdikten sonra oluşursa, Allah bütün işlemleri tersine çevirir.

Kişinin ruhu Allah'a ulaşmışken, ruh geri verilir. Başının üzerindeki devrin imamının ruhu geri alınır. Allah, kalbini açıp îmânı yazmışken, kalbini tekrar açıp, içindeki îmân kelimesini çıkartır. Kişinin göğsünden kalbine açtığı yolu yok eder. Hidayete erdikten sonra kişinin kalbi, küfür yoluna açılmıştır. Şeytanın yolu açık kalır, Allah'ın yolu kapanır.
close tefsir menu

NAHL Suresi Tefsiri

NAHL Suresi için tefsir sayfalarına ve âyet kelime sözlüğüne ulaşmak istediğiniz âyeti seçiniz.
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128
close tefsir menu
Sponsor Bağlantı
Neden sponsor bağlantı var?
Çünkü KuranTefsiri.com aylık iki milyondan fazla ziyaretçiye hizmet sunuyor. Bu ziyaretleri kesintisiz ve yüksek hızda karşılayabilmek için ihtiyaç duyduğumuz çok yüksek bant genişliği (bandwidth) nedeniyle KuranTefsiri.com artık bağımsız bir web sunucusunda çalışıyor.
Online sipariş verebilirsiniz
Kuran Tefsiri
İmam İskender Ali Mihr'e ait Kur'ân-ı Kerim Lafz-ı ve Ruhu isimli 19 cilt 8536 sayfadan oluşan Kuran Tefsirini Mihr Yayınları adresimizden online olarak sipariş verebilirsiniz.