Sure sec
ÂLİ İMRÂN-57 Tefsiri

ÂLİ İMRÂN Suresi 57. Ayet-i Kerime Tefsiri

ÂLİ İMRÂN-57 Kuran Meali ve Açıklamalı Tefsiri: Nefsi ıslâh edici amel 2. safhada, mürşide ulaşınca mümkün olabilir. Ondan evvel kişi nefsi ıslâh edici amellerde bulunamaz. Çünkü kalp durumu müsait değildir. Ne kadar zikir yaparsa yapsın, netic...
share on facebook  tweet  share on google  print  

ÂLİ İMRÂN Suresi Âyet - 57 Tefsiri

 

وَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ فَيُوَفِّيهِمْ أُجُورَهُمْ وَاللّهُ لاَ يُحِبُّ الظَّالِمِينَ

Ve emmellezîne âmenû ve amilûs sâlihâti fe yuveffîhim ucûrehum vallâhu lâ yuhibbuz zâlimîn(zâlimîne).

Lakin, âmenû olan (ölmeden önce Allah’a ulaşmayı dileyen) ve amilus sâlihat (nefsi tezkiye edici amel) yapanlara ise ecirleri (mükafaatları) ödenir. Ve Allah, zâlimleri sevmez.

1.ve emmâ: ve lakin, fakat
2.ellezîne: o kimseler
3.âmenû: âmenû olan (ölmeden önce Allah'a ulaşmayı dileyen)
4.ve amilû es sâlihâti: ve nefsi tezkiye edici amel yaptılar
5.fe: o taktirde, öyle ise
6.yuveffî-him: onlara ödenir
7.ucûre-hum: onların ecirleri, mükâfaatları
8.ve allâhu: ve Allah
9.lâ yuhibbu: sevmez
10.ez zâlimîne: zâlimler, haksızlık edenler
AÇIKLAMA

Bismillâhirrahmânirrahîm
Nefsi ıslâh edici amel 2. safhada, mürşide ulaşınca mümkün olabilir. Ondan evvel kişi nefsi ıslâh edici amellerde bulunamaz. Çünkü kalp durumu müsait değildir. Ne kadar zikir yaparsa yapsın, netice değişmez, nefsini tezkiye edemez.

Bir kişi Allah'tan ihsan almadan kendi kendine zikir yapsa hiçbir şey ifade etmez.

1. safhada kişi Allah'a ulaşmayı dilemiş, ihsanları almış ve henüz mürşidine ulaşmamıştır. Bu safhada kişi zikir yaptığı zaman Allah'ın katından rahmetle salâvât göğsüne gelir ve göğsünden açılmış olan yolu takip ederek kalbine ulaşır ama kalbine giremez, çünkü kalbi kişinin mühürlüdür. Yalnız birtek alternatif kalır, sızmak. Rahmetin sızma özelliği vardır. Rahmette öyle bir hassa vardır ki, kalp karanlıklardan ibaret olmasına rağmen gene kalpte tutunabilir. Salâvât taşıyıcıdır. Fazlın tutunabilmesi için ise mutlaka îmân kelimesinin kalpte olmas? gerekir. Îmân kelimesi fazlı etrafına çekecek ve yapıştıracaktır. Bu standartlar altında fazıllar kalpte kalabilir. Böyle bir olay yoksa, fazl için kalpte kalmak hiçbir zaman söz konusu değildir, zaten kalbe fazl giremez de. Rahmet nefsin kalbinde en çok %2 birikir. O zaman kişi huşû sahibi olur. Kalbe giren rahmet kişiyi huşû sahibi kılar. Huşû sahibi olunca Allah'tan mürşidini sorar, Allah mürşidini ona gösterir.

Kişi mürşidine ulaştığı anda kalbin içine îmân yazılır. Bu noktadan itibaren kişi zikir yaparsa, rahmet, fazl ve salâvât isimli, salâvâtla rahmet ve salâvâtla fazl olarak iki grup nur göğse gelir.

İşte bu, Allah'ın emirlerine mutlaka itaat edecek olan, yasak ettiği hiçbir fiili işlemesi mümkün olmayan fazılların, fazilet sisteminin kişinin nefsinin kalbinde yerleşmeye başlamasını ifade eder. Küfür kelimesi orada yoktur. Artık karanlıklar orada tutunamaz, tutunabilen, fazılları kendisine çeken îmân kelimesidir ve fazıllar orada yerleşir. Îmân kelimesinin çekim gücüne kapılan fazıllar devamlı olarak nefsin kalbinde artar. İşte bu amilüssalihattır. Bunlar, nefsi ıslâh edici amellerdir. Bu amellerin neticesinde kişinin kalbinde Allah'ın nurları giderek artar, artar, artar.

Nefsi ıslah edici amellerde bulunanlar, amilüssalihat yapanlardır. Sadece mürşidine ulaşan bir kişi amilüssalihat yapabilir. Böyle bir dizayn içerisinde Allahû Tealâ onların mükâfatlarını kendilerine verecektir.

Allahû Tealâ Furkân suresinin 70. âyet-i kerimesinde kişinin mürşidine tâbî olup îmânı artan mü’min olduğu noktadan itibaren yapmış olduğu amele salih amel diyor. Salih amel kişinin kalbinde aydınlıkları oluşturduğuna göre, burada kişinin kalbine aydınlıkları ulaştıran zikir salih ameldir.

25/FURKÂN-70: İllâ men tâbe ve âmene ve amile amelen sâlihan fe ulâike yubeddilullâhu seyyiâtihim hasenât(hasenâtin), ve kânallâhu gafûran rahîmâ(rahîmen).
Ancak kim (mürşidi önünde) tövbe eder (böylece kalbine îmân yazılıp, îmânı artan) mü’min olur ve salih amel (nefs tezkiyesi) yaparsa, o taktirde işte onların, Allah seyyiatlerini (günahlarını) hasenata (sevaba) çevirir. Ve Allah, Gafur’dur (günahları sevaba çevirendir), Rahîm’dir (rahmet nuru gönderendir).
close tefsir menu

ÂLİ İMRÂN Suresi Tefsiri

ÂLİ İMRÂN Suresi için tefsir sayfalarına ve âyet kelime sözlüğüne ulaşmak istediğiniz âyeti seçiniz.
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172, 173, 174, 175, 176, 177, 178, 179, 180, 181, 182, 183, 184, 185, 186, 187, 188, 189, 190, 191, 192, 193, 194, 195, 196, 197, 198, 199, 200
close tefsir menu
Sponsor Bağlantı
Neden sponsor bağlantı var?
Çünkü KuranTefsiri.com aylık iki milyondan fazla ziyaretçiye hizmet sunuyor. Bu ziyaretleri kesintisiz ve yüksek hızda karşılayabilmek için ihtiyaç duyduğumuz çok yüksek bant genişliği (bandwidth) nedeniyle KuranTefsiri.com artık bağımsız bir web sunucusunda çalışıyor.
Online sipariş verebilirsiniz
Kuran Tefsiri
İmam İskender Ali Mihr'e ait Kur'ân-ı Kerim Lafz-ı ve Ruhu isimli 19 cilt 8536 sayfadan oluşan Kuran Tefsirini Mihr Yayınları adresimizden online olarak sipariş verebilirsiniz.